Sund chiagrød

Leder du efter en sund morgenmad, som er hurtig at lave? Så er du kommet til det rette sted! Sund chiagrød er både lækker og sund, og kan laves på 5 minutter og endda om aftenen inden du går i seng!

Sund chiagrød er enkel at lave, og kræver ingen specielle køkkenredskaber. Den mætter godt og smager skønt. Den kan drysses med variation, alt efter hvad du har i køkkenet og hvad du har lyst til 🙂

Denne chiagrød er sund fordi den indeholder godt med protein fra chiafrøene, (chiafrø er også rige på kalium, calcium og jern.) Den indeholder gode fedtstoffer: Omega 3 fra chiafrø og hampefrø, monoumættet fedt fra mandlerne og mættet fedt fra kokosmælken. Derudover er banan en rigtig sund frugt, som bl.a. indeholder godt med fibre (godt for fordøjelsen), B-vitaminer, C-vitamin og A-vitamin.

Sund chiagrød-6427

Til 1 portion skal du bruge:

  • 1 banan
  • 1/2 dåse kokosmælk eller 2 dl
  • 2-3 spsk. chiafrø
  • 1 tsk. vaniljepulver

Pynt/drys kan være:

  • Mandler eller andre nødder
  • Hampefrø eller andre frø
  • Gojibær eller andre tørrede bær
  • Friske bær
  • Frisk frugt

Sådan gør du:

Sund chiagrød-6429 Sund chiagrød-6432Sund chiagrød-6433 Sund chiagrød-6434Sund chiagrød-6435

Mos bananen med en gaffel i en skål. Tilsæt kokosmælken og bland det. Tilsæt så chiafrø og vaniljepulver og rør godt rundt. Lad det nu stå enten natten over i køleskabet eller i ca. 30 minutter. (Hvis du vælger sidste løsning, er det smartest at lave sund chiagrød først når du står op, og i ventetiden gør du dig færdig til at komme ud af døren)

Sund chiagrød-6445

Pynt til sidst med f.eks. hakkede mandler, hampefrø og gojibær.
Rigtig GOD MORGEN! 🙂

Sund chiagrød-6436

Psssst! Ved du godt at jeg har en e-bog med sunde morgenmads-opskrifter? Du kan se mere her 🙂