Chiafrø = Styrkefrø

Jeg er blevet totalt vild med chiafrø! Det er en af de mest fantastiske og sundeste frø i verden, og også en af de sundeste superfoods på markedet. Jeg foreslår, at du køber det og bruger det ofte, f.eks. i salater,  smoothies, brød, raw food og kager.

Chia er mayaernes ord for ”styrke”, og det vil jeg give dem ret i! Det er virkelig et styrkefrø. Fordelene er mange på enhver tænkelig måde:

Chiafrø absorberer op til 12 gange sin egen vægt og er meget rig på fibre. Dette er medvirkende til, at du kan holde dig mæt længere. Chiafrø er derfor gode til mellemmåltider eller som en sund dessert.  Derudover er chiafrø også glutenfrie og så indeholder de masser af omega-3-fedtsyre. Nemlig hele 20 %, som med andre ord betyder, at der er mere omega 3 i chia frø, end der i en fuldfed laks. Der findes også en god mængde af omega 6 i chiafrø. Omega 3 er super godt for både hjernen og resten af kroppen. Du får allermest ud af frøenes omega-3, hvis du kværner dem, fordi det frigør de gunstige fedtsyrer. De knuste frø har en nøddeagtig smag, som klæder mange slags mad.

Chiafrø indeholder 20 % proteiner, mere kalcium end mælk og mere jern end spinat. Derfor er frøene især gode for vegetarer og veganere eller de, som af andre grunde forsøger at spise mindre kød. De indeholder også høje mængder af antioxidanter, C-vitamin og kalium. Chiafrø indeholder 2 gange mere kalium end bananer og 3 gange flere antioxidanter end blåbær. De er i den grad et superfood.

Her er nogle af mine lækre opskrifter med chiafrø:

Chiagrød med havregryn og kanel
Rå superfood muffins med blåbærcreme
Mini pandekager med chiafrø
Rå blåbær-chia-brownie
Glutenfrie kokoskugler
Energikugler
Ingefærsmåkager
Chiabudding
Glutenfrit knækbrød
Grønkålssmoothie – ikke for de sarte
Hokkaidosuppe med glutenfrit brød

chia-frø2