Morgenskål

Jeg har i lang tid spist en ”Morgenskål” til morgenmad, som består af banan, avocado og grape. Det fungerer rigtig godt, er let at lave, sundt og mætter også godt. Her får du både det søde fra bananen, det fede fra avocadoen, og det syrlige fra grapeen. Det er en god kombination, som jeg glæder mig til at spise hver morgen!

Morgenskål

Du skal bruge:

  • 1 banan (økologisk er bedst)
  • ½ avocado (eller 1 hel hvis du er meget sulten)
  • ½ grape (eller 1 hel hvis du er meget sulten)

Skær bananen i skiver, avocadoen i terninger og skræl grapeen. Brug enten fingrene eller en kniv til at få fat i grapekødet. Den hvide skal, som både er rundt om grapeen og ind imellem hver båd, skal du ikke bruge. Dog presser jeg den til sidst med hånden, da der tit er en del saft i, som er lækker at få hen over frugten.

Morgenskål

En svensk undersøgelse har for nylig vist, at de bananer der ikke er økologiske, indeholder flere forskellige sprøjtemidler – ikke kun i skrællen, men helt ind i frugtkødet! Dette er en god grund til at købe økologiske bananer. Derudover synes jeg også, at de økologiske smager af meget mere og meget bedre. Spis dem ikke når de er lidt grønlige, så er de ikke modne nok, og indeholder ikke ligeså mange vitaminer, mineraler og antioxidanter. Jo mørkere bananen er, jo sundere er den.

Morgenskål

Hvis du er i tvivl om, hvilke avocadoer der er de bedste, er det først og fremmest de økologiske. Min erfaring siger mig, at dem der er fra Sydafrika ofte er dårlige indeni, eller hurtigere bliver det. Jeg tjekker altid, at de kommer fra et land i Sydamerika som Peru eller Chile. Du kan tjekke om avocadoen er god, ved at fjerne dutten som er på toppen af avocadoen. Hvis den er grønlig, kommer du hjem med en lækker avocado, men hvis den er brunlig, så vil den sandsynligvis være dårlig indeni! Jeg anbefaler, at mærke ved dem når du vælger dem. Sørg for at der ikke er et meget blødt punkt på den. Den skal være fast og en anelse blød hvis du presser let.

Morgenskål

En moden grape skal have en mørk gul/orange farve. Den skal ikke være blød, når du køber den, men derimod fast og uden buler. Du kan tit også lugte det, hvis den begynder at blive gæret. Så mærk på dem og lugt til dem inden du køber dem.

Hvad spiser du til morgenmad? Er du blevet inspireret til at spise noget lignende min “Morgenskål”? 🙂