Sunde Søndag – Drik nok frisk rent vand

I dag er det “Sunde Søndag”, og de næste 10 søndage vil jeg komme med 10 super gode råd til, hvordan du kan holde dig sund og rask, og ikke mindst hvordan du kan holde humøret oppe! Simpelthen 10 vigtige ting som jeg mener, er essentielle for, at vi kan være sunde, glade og friske.

Når jeg får alle disse 10 behov dækket føler jeg mig helt i top! Det er sådan jeg føler, at jeg lever mest og bedst, og jeg bliver fyldt med glæde bare ved, at tænke på hvor let det faktisk er! Med vilje, gå-på-mod og et kærligt ønske om at være frisk og have energi, så er du allerede godt på vej!

I dag får du første vigtige råd:

1. Drik nok frisk rent vand:

Vand er livsnødvendigt. Og måske tænker du ikke over det, men vand er essentielt for at du har det godt. Hele vores krop er afhængig af vand. Den gennemsnitlige voksne krop består af mere end 60 % vand, og dette vand er essentielt for at kroppen kan fungere ordentligt. Hvis du ikke får nok vand, kan det være din hjerne vil mærke effekterne med hovedpine, dårlig koncentration og korttidshukommelse. Din hud får det også bedre af vand, og hvis du har tør hud er den bedste medicin at drikke mere vand, da det betyder at du er i underskud. Hver celle i din krop er afhængig af vand. Hvis der ikke er vand nok i kroppen, kan cellerne ikke gøre deres job, såsom at transportere næring og bortskaffe affaldsstoffer.

Vann

Nyrerne består af 80 % vand. Deres funktion er at fjerne affaldsprodukter fra kroppen, som er opløselige i vand. Mangler kroppen vand, bliver affaldsstofferne ikke fjernet effektivt og det kan skade nyrerne. Hele din krop har brug for vand for, at kunne trække vejret. En gennemsnitsperson mister mellem en halv og en hel liter vand om dagen, blot ved at trække vejret. Lungerne består også af 80 % vand. For at kunne optage ilt og udskille kuldioxid skal vores lunger være konstant fugtet med vand. Dehydrering kan gøre det sværere at trække vejret.

Væskemangel kan få dig til at spise for meget, fordi hjernen ikke kan skelne mellem følelsen af sult og tørst. Så når du tror, du er sulten, kan det meget vel skyldes, at kroppen har brug for væske i stedet for. Derfor er det en god idé at drikke et stort glas vand inden du spiser.

Vann

Jeg er selv meget bevidst om at drikke nok vand, og har altid en vandflaske med i min taske når jeg ikke er hjemme. Det er en god måde at huske på at drikke vand, for du ser den hver gang du åbner tasken.

Vann

Jeg har også altid et glas vand med ind til natbordet når jeg skal sove. Stort set hver gang jeg vågner, ser jeg glasset og drikker derfor nogle slurke. Oftest har jeg også brug for vandet, og får det meget bedre efter at have drukket lidt, jeg falder mere til ro og i søvn med det samme.

Her har du 4 gode råd til hvornår det er ekstra godt at drikke vand:

  1. To glas vand lige efter at du er vågnet, stimulerer dine organer
  2. Et glas vand en halv time efter et måltid, hjælper på fordøjelsen
  3. Et glas vand inden et bad, hjælper med at sænke blodtrykket
  4. Et glas vand inden du går i seng, mindsker risikoen for slagtilfælde og hjerteanfald.

Så lad os sammen skåle, med et stort glas vand, fordi vi har rent vand i hanen! God drikkelyst! 😉VannSKÅÅÅÅÅL!