Sunde Søndag – Spis masser økologisk frugt og grønt

Så blev det søndag igen, og mere præcist, Sunde Søndag! Det betyder, at du får syvende gode råd til, hvordan du kan holde dig sund og rask:

7. Spis masser økologisk frugt og grønt:

Jeg mener, at grøntsager og frugter skal være fundamentet i din kost. De fleste mennesker spiser alt for lidt, og derfor er det en super god idé at blende og juice grøntsager og frugter, hvilket gør det lettere at spise mere på kortere tid. Frugter og grøntsager styrker din helse. De er fyldt med vigtige vitaminer, mineraler, fibre og sygdomskæmpende fytokemikalier. Det betyder, at ved at spise masser af frugt og grønt hver dag, kan du reducere risikoen for bl.a. hjerte sygdomme, højt blodtryk, diabetes og kræft.

greens-0018

Frugt og grønt giver dig masser af energi til dagen og modstandskraft, der gør det lettere for kroppen at bekæmpe sygdomme. Frugt og grøntsager er et fantastisk godt brændstof for kroppen, fordi de mætter i lang tid. Spiser du en gulerod, vil der gå længere tid, før du er sulten igen, end hvis du spiser et stykke hvidt franskbrød. Frugt er også fyldt med fibre, og de er nødvendige for at din mave kan virke.

greens-0020

Det er ekstra vigtigt, at spise mørkegrønne bladgrøntsager som spinat, broccoli, grønkål og tang, der indeholder kalcium, magnesium, jern og klorofyl, fordi det er med til at skabe et basisk miljø, som er med til at holde dig sund. Klorofyl er det basiske og afgiftende grønne pigment i planter, som omdanner sollyset til energi ved hjælp af fotosyntesen. Dets kemiske opbygning ligner opbygningen af menneskets røde blodlegemer hæmoglobin og kaldes derfor også for ”plantens blod”.

greens-01093 greens-01091

For at opretholde din sundhed er det vigtigt, at du respekterer kroppens indvendige pH-balance, som er 7,365. Det er lige så vigtigt, som at holde din krops temperatur på 37 grader, for at den kan fungere optimalt. Overholder du din indvendige pH-værdi, bliver du ved med at være rask. Videnskabelige undersøgelser viser, at en optimal kostfordeling består af 80 procent basedannende føde og kun 20 procent syredannende! Desværre spiser de fleste mennesker alt for meget syredannende føde i forhold til basisk. En god måde at få syre/base balancen på plads er netop ved at spise en masse grøntsager, da stort set alle grøntsager er basiske. Et basisk miljø i kroppen vil også holde sygdomme lettere væk, især kræft, da de lever på syre og trives i et syredannende miljø!

greens-01089

Den allerbedste kvalitet af vitaminer, mineraler, antioxidanter, enzymer, coenzymer, fibre, vand, proteiner, kulhydrater og fedt kommer fra frugt og grøntsager. De er komplette ernæringsmæssige pakker, og giver kroppen alt hvad den behøver for at fungere ordentligt. Af alle fødevarer, er frugter de rigeste på vitaminer og vand, og den anden rigeste i mineraler og fibre, mens grøntsager og bladgrønt er rigest på mineraler og fibre, og næstrigest på vitaminer og vand. De andre to næringsstofgrupper, fedtstoffer og proteiner, kan fås fra f.eks. avokado, nødder og frø (fedtstoffer) og fra f.eks. bønner, spinat og broccoli (proteiner). Selvom frugt og grøntsager ikke har et højt proteinindhold og fedtindhold, mener jeg, at de stadig er den ideelle kilde for dette. Alle næringsstoffer kommer i de rette proportioner og forhold, som kroppen kan udnytte optimalt. Ingen menneskeskabt vitaminpille kan sammenlignes med naturens værk!

greens-0036

Men husk, vi har alle forskellige behov og kropslige reaktioner. Mærk efter i din egen krop og følg hjertet!