Ferie i New York og Cape Cod

Siden mine teenageår har jeg altid været fascineret af USA, og drømt om at komme derover og opleve landet. Det ønske blev endelig en realitet i starten af september, og sikke en fantastisk ferie!

ferie-i-new-york-og-cape-cod-7472ferie-i-new-york-og-cape-cod-7525

I løbet af ferien optog jeg små videoer, og dem har jeg nu sat sammen til denne lille film. Den giver et rigtig godt ”billede” af vores oplevelser i ”Frihedens land”. Se med her:

I New York boede vi sydligst på Manhattan i ”the financial district” på et firestjernets hotel, som vi var rigtig glade for. Vi var der i 4 hele dage, og vi gik helt utrolig meget, hele 26.771 skridt en af dagene! Vi kan bedst lide at opleve på fod, men vi tog dog også metroen et par gange, for at nå at se mest muligt, uden at få alt for ondt i fødderne 😉 New York er virkelig en spændende by, med virkelig meget at byde på, meget mere end vi havde tid til. Vi prioriterede at se de store turist attraktioner som:

Frihedsgudinden:

ferie-i-new-york-og-cape-cod-748020160906_103438

Empire State Building:

ferie-i-new-york-og-cape-cod-7178ferie-i-new-york-og-cape-cod-718720160903_121647

One World Trade Center:

Times Square:

ferie-i-new-york-og-cape-cod-7453

Brooklyn Bridge:

ferie-i-new-york-og-cape-cod-7261ferie-i-new-york-og-cape-cod-7303ferie-i-new-york-og-cape-cod-7324

Derudover gik vi også igennem mange interessante nabolag med de typiske New Yorker facader og trappetrin. Selvfølgelig kom vi også forbi de kendte gader som Broadway.

ferie-i-new-york-og-cape-cod-741620160903_103538ferie-i-new-york-og-cape-cod-7424ferie-i-new-york-og-cape-cod-7219ferie-i-new-york-og-cape-cod-7418

Hvis du, ligesom jeg, er interesseret i sund, økologisk mad, gerne vegansk og glutenfri, så har New York også masser at byde på. Jeg havde undersøgt det godt på forhånd, og skrevet ned hvor forskellige spisesteder lå i byen. Desværre fik vi langt fra prøvet dem alle. Det var faktisk ret svært, at få spisestederne til at passe ind i vores gårute, når vi var sultne. Heldigvis fandt vi også andre gode muligheder rundt omkring i byen, som havde veganske og glutenfrie alternativer. Vi spiste og handlede en del på Whole Foods. Det er et kæmpe supermarked/spisested med et stort udvalg af økologi og alternative produkter. Der kunne jeg tilbringe lang tid, og bruge mange penge 😉

ferie-i-new-york-og-cape-cod-7228ferie-i-new-york-og-cape-cod-7241

Efter den fjerde dag i Manhattan hentede vi en lejebil, og kørte ud af byen. Det viste sig at tage længere tid end planlagt, fordi vi kom ind i en kørebane, hvor man kun måtte køre til højre. Den vej førte ned til en tunnel (uden mulighed for at vende om) og over til Brooklyn, den helt modsatte retning af hvad vi skulle. GPS’en virkede endelig, da vi kom der over, så vi kunne finde vej mod Cape Cod, vores næste destination. Men held i uheld, vi måtte køre over Brooklyn Bridge for at komme tilbage til Manhattan og nordover. Det er jeg super glad for at have prøvet. Den bro er virkelig helt fantastisk!

20160907_113431

På Cape Cod boede vi hos en kær ven af familien, som var bedste veninde med min bedstemor Sonja. Hun døde desværre da jeg kun var 2 år, så det var skønt at høre mere om hende, og lære nye historier om min fortid at kende. Da jeg så et billede af hende fra Cape Cod, hvor hun sad i den spisestue hvor vi spiste, følte jeg mig som en kæmpe fan af min egen bedstemor, og syntes det var mega sejt at jeg også sad der nu!

Sonja
Min bedstemor sidder bagerst til venstre. Billedet er fra 1992.

laerke-i-spisestue-som-sonja-080546

På Cape Cod fik vi slappet af og nydt naturen. Vi boede ned til en lækker, dyb sø med helt rent vand og en mørk plantebelagt bund. Der badet vi, og padlede i kajak. Vi fik selvfølgelig også badet i Atlanterhavet, dog i en lille bugt, så der ikke ville være chancer for at møde en haj!

ferie-i-new-york-og-cape-cod-7549ferie-i-new-york-og-cape-cod-7613ferie-i-new-york-og-cape-cod-760620160908_16053320160908_161358ferie-i-new-york-og-cape-cod-7611ferie-i-new-york-og-cape-cod-7595ferie-i-new-york-og-cape-cod-7587

En af dagene kørte vi til toppen af Cape Cod, til det der hedder Provincetown. Der gik vi en lang tur over en stenbro og ud til et fyrtårn. Naturen på Cape Cod minder meget om Danmark på vestkysten, med klitter og store strande med græs og strå. Dog er der MANGE flere træer på Cape Cod.

ferie-i-new-york-og-cape-cod-7789ferie-i-new-york-og-cape-cod-7788

Her er lidt flere billeder fra vores ferie i Cape Cod:

ferie-i-new-york-og-cape-cod-7540ferie-i-new-york-og-cape-cod-7705ferie-i-new-york-og-cape-cod-7728ferie-i-new-york-og-cape-cod-7642

Før vi rejste var jeg allerede bidt af USA, nu er jeg endnu mere bidt, og kan næsten ikke vente til at komme derover igen, og opleve den anden side af landet! 😉