Dragefrugtskål

Dragefrugt, eller pitahaya som den også hedder, er en utrolig smuk og eksotisk frugt. Den er perfekt til at bruge som en Dragefrugtskål. Dragefrugt indeholder meget C-vitamin og også lidt jern og natrium. Dragefrugt indeholder også en lille mængde fedt, fordi der er så mange frø i den. Der kan være tusindvis af de små sorte frø i en dragefrugt, og som de fleste frø og nødder, indeholder de både fedt og protein.

Dragefrugtskål-8256

Frugtkødet er blødt og saftigt, og smagen er ret neutral, svag sød og syrlig. Derfor er den også perfekt at blande med andre mere smagfulde og sødere eksotiske frugter.

Dragefrugtskål-8284

Dragefrugtskål er perfekt til at servere for gæster eller til en fest. Den er flot at se på, sund og sød. Brug din fantasi til hvad du gerne vil putte i den. Jo flere farver jo flottere 😉 Denne opskrift er til 2 personer. 1 dragefrugt går til 2 personer, så hvis du skal servere den til flere mennesker, skal du bare købe flere dragefrugter.

Ingredienser:

  • 1 dragefrugt
  • 1/4 mango
  • 1 kiwi
  • 1 stor håndfuld blåbær

Sådan gør du:

Dragefrugtskål-8258 Dragefrugtskål-8262Dragefrugtskål-8263 Dragefrugtskål-8265

Skær din dragefrugt midt over og gør ”skålen” glat udenpå, ved at fjerne de aflange skæl. Sørg også for, at den kan stå af sig selv uden at tippe. Skær derfor muligvis lidt af bunden af, for at få den flad. Udhul så begge halvdele med en ske. Vær ikke bange for at grave igennem skindet med din ske, da skindet er ret solidt! Skær derefter frugtkødet i firkanter, og gør det samme med lidt mango og kiwi. Bland det i din dragefrugtskål sammen med friske blåbær.

Dragefrugtskål-8279

Den spises direkte fra skålen med en ske. Du vil sandsynligvis have en del af frugtkødet tilbage, som du kan gemme og bruge i en anden frugtsalat, eller du kan fylde det på en tallerken rundt om dragefrugtskålen, det ser også festligt ud.

Dragefrugtskål-8280Dragefrugtskål-8270